Nyheter

  • 18.06.2014 14:08

    Takk til Susanne, og hva skjer med ny trener for ROMA?

    Mandag 16. juni gjorde vi stas på vår trener Susanne og den fantastiske jobben hun har gjort som ROMA-trener høsten 2013 og våren 2014. Hun fikk en pengegave, det kan sikkert komme godt med nå når hun skal studere, litt sprudlevann, og en attest som sier at ROMA kan på det sterkeste anbefale Susanne som trener i andre svømmeklubber.
     
    Vi har også to kandidater som ønsker å trene oss i høst, mer informasjon følger når dette er avgjort.

  • 08.12.2011 14:09

    Styring av intensitet

    De som var på trening i kveld var med på å måle sin egen makspuls. Vi kjørte 4x50 @60 prog 1-4 hvor siste var 100% max! Så målte vi pulsen på 10 sek for å finne vår egen makspuls. Var du ikke der kan du gjøre det selv på en trening.
     
    HVORFOR?
    Maxpulsen kan vi bruke til å justere intensiteten på treningen våre. Mange har en tendens til å svømme for hardt på lange aerobe serier hvor hensikten er å øke utholdenheten. Dersom man kjenner sin egen makspuls kan man kontrollere intensiteten sin på treningene.
     
    I dag trener de aktive svømmerene mye rolig svømming i I1 og I2 området (!), og de legger alltid inn serier med supersprint (12,5-15 m sprint) som er I8. Når det gjelder intensiteter i området I3-I6 kan man si at det litt i I3, mindre I4, veldig lite I5 og ingenting I6...
     
    Mottoet i dagens svømming er altså: MASSE svømming i I1 og I2 + alltid I8. Og de svømmer MYE fortere enn i gamle dager, så noe rett må de gjøre.
     
    Mye mengde i I1 og I2 er det som gjør at du øker hjertes slagvolum, og svømmer man for fort på trening sånn at man får melkesyre så får man ikke maksimal treningsutbytte. 
     
    Her kan du laste ned pulsskjema hvor du enkelt kan finne din rette intensistet.

<< 1 | 2 | 3 | 4

Kontakt

ROMA
c/o Møllerop
Ragbakken 48b
4042 Hafrsfjord

Styreleder Ingrid Møllerop
Mobil: 469 42 233

© 2021 Alle rettigheter reservert.

Drevet av Webnode